Photobucket PeNCArIan KeBahAgiaN Perlu DitruSkn...

Saturday, June 4, 2011

Bencana alam, pergolakan peringatan untuk umat Islam

MEREKA yang merenung mengenai kejadian alam dan segala fenomena perubahan seperti banjir, tsunami, kemarau panjang, ribut taufan sehingga pergolakan politik dan kerencatan ekonomi yang berlaku, akan meyakini kekuasaan Allah SWT serta kewajipan mengembalikan seluruh kehidupan serta tunduk kepada perintah-Nya. Ini disebabkan segala kekuasaan dan kekuatan dimiliki tidak terlepas daripada qada dan qadar Allah SWT kerana Dia mempunyai kuasa mutlak terhadap kejadian ini.

Lebih menakutkan kelalaian hati manusia terhadap kebesaran dan pengajaran daripada Allah dari fenomena di atas. Mereka hanyut dibuai keseronokan dan kemungkaran menjauhkan diri dengan Allah SWT, seterusnya mendorong mereka melanggar perintah Allah SWT. Natijahnya kemungkaran yang berlaku tidak dapat dibendung. Keduniaan menjadi matlamat kehidupan dengan mengabaikan tanggungjawab terhadap urusan akhirat.
Segala kemusnahan berlaku pada hari ini adalah peringatan daripada Allah SWT bagi mereka yang mengambil pengajaran dan iktibar. Firman Allah SWT bermaksud: “Sesungguhnya kami menimpakan azab seksaan tetapi mereka tetap tidak mahu tunduk kepada perintah Tuhannya”. (Surah al-Mukminun, ayat 76)

Firman-Nya lagi: “Allah mengumpamakan sebuah negeri yang dahulunya aman tenteram dengan rezeki yang melimpah ruah dari segenap sudut ruang, tetapi apabila mereka mengingkari nikmat dan perintah Allah SWT, didatangkan bencana kebuluran yang amat dahsyat akibat perbuatan mereka sendiri”. (Surah an-Nahl, ayat 112)

Al-Quran mengisahkan seumpamanya dengan kaum Saba di Yaman dikurniakan nikmat yang banyak daripada Allah SWT sehinggalah mereka dibinasakan akibat kekufuran. Kisah ini dirakamkan Allah SWT dalam Surah Saba bermaksud: “Sesungguhnya Allah SWT tunjukkan kebesaran-Nya terhadap kaum Saba. Mereka dikurniakan dua buah sungai yang mengalir di kiri kanan mereka serta limpahan rezeki yang banyak. 

Sehingga dikatakan kepada mereka makanlah daripada rezeki Tuhanmu. Maka jadilah ia sebuah negeri yang aman dan mendapat keampunan Allah SWT. Selepas mereka berpaling, maka kami kirimkan banjir yang besar dan kami gantikan dengan pohon bidara yang pahit serta kemusnahan yang sangat besar. Demikianlah azab yang ditimpakan kepada mereka disebabkan kekufuran mereka.” (Surah Saba, ayat 15 hingga 17)

Demikianlah peringatan Allah kepada seluruh umat manusia sejak dulu, kini dan selamanya. Semuanya adalah daripada usaha dan perbuatan yang dilakukan oleh tangan manusia sendiri. Firman Allah SWT bermaksud: “Dan segala musibah yang menimpa kamu adalah daripada perbuatanmu sendiri dan Allah banyak mengampunkan kesalahan kamu”. (Surah Syura, ayat 30). 
Firman-Nya lagi: “Sudah datang kerosakan di darat dan di lautan akibat perbuatan manusia. Allah mengehendaki agar mereka merasai akibat dari perbuatan mereka supaya mereka kembali (mengingati Allah SWT)”. (Surah Rum, ayat 41).

Oleh itu, kesejahteraan dan kenikmatan dinikmati akan kembali segar dengan amalan baik dilakukan serta tunduk patuh menunaikan perintah Allah SWT. Firman Allah SWT bermaksud: “Laksanakanlah solat di pagi dan petang kerana kebaikan akan akan menghapuskan segala keburukan.” (Surah Hud, ayat 114).

No comments: